Werkzoekend? Zorg voor een goede LinkedIn headline / kopregel

Werkzoekend? Zorg voor een goede LinkedIn headline / kopregel

Ben jij “op zoek naar een nieuwe uitdaging”? En staat dit ook zo op je LinkedIn profiel? Je kunt je headline (of kopregel in het Nederlands) in LinkedIn nog effectiever gebruiken! In dit blog deel ik met je hoe je dat kunt doen.

Ik zie het veel: headlines van werkzoekenden waarin staat “op zoek naar een nieuwe uitdaging” of “beschikbaar per direct”. Maar er staat NIET wat ze zoeken of wat ze te bieden hebben! Of er staat “sales professional”, “secretaresse” of een andere functie maar juist weer niet dat ze daar NU beschikbaar voor zijn!

De huidige arbeidsmarkt is er een van experts.

Van professionals die met hun talenten en ervaring hun toegevoegde waarde voor een organisatie duidelijk kunnen overbrengen. Steeds meer worden vacatures via-via ingevuld. Ben je op dit moment op zoek naar nieuw werk, zorg dan dat je jouw toegevoegde waarde concreet verwoordt, en je netwerk op de juiste wijze uitbreidt en inzet om gevonden te worden of passende vacatures te vinden zodra ze ontstaan.

LinkedIn is wat mij betreft één groot cadeau voor de werkzoekende. Toen ik zelf in 2008 werkzoekend was, werkte ik helemaal niet met zo’n geweldige en transparante tool. Nu ik als ondernemer in zekere zin permanent werkzoekend ben, ben ik blij met de mogelijkheden die LinkedIn biedt om mijn klanten te vinden en door hen gevonden te worden. LinkedIn biedt een schat aan mogelijkheden, maar de headline of kopregel is wat mij betreft het begin. Die moet goed zijn, voor je verder met LinkedIn aan de slag gaat.

Gebruik je headline of kopregel effectief

Bedenk dat alles wat je op LinkedIn doet (reageren op een discussie in een groep, een update liken of plaatsen, een profiel bekijken – je dat niet anoniem doet- of een uitnodiging sturen) gebeurt vanuit jouw profiel. Het eerste dat anderen doen is kijken naar je profiel. En als ze niet de tijd of moeite nemen om dat “aan te klikken” en echt door te lezen, wat zien ze dan waarschijnlijk in ieder geval wel? Juist: je naam en headline!

Laat die mogelijkheid om je LinkedIn profiel en activiteiten effectiever te maken niet liggen!

Wat zet je in je headline?

  • De functie die je zoekt
  • Wat je komt brengen, welk probleem jij oplost voor je nieuwe werkgever
  • Dat je beschikbaar bent
  • Het liefst ook in welke omgeving en voor hoeveel uur

Dus bijvoorbeeld:

Account manager | Sales | Relatiebouwer | 10jr ervaring in Zuid-Europese markt | FT Beschikbaar

Omdat recruiters ook weten dat veel mensen in hun profiel of headline zeggen dat ze “op zoek” zijn kun je ervoor kiezen het woord “zoek” in je headline te zetten, samen met “beschikbaar”. Gebruik daarnaast de beschikbare tekens om alle relevante zoekwoorden waarvoor je gevonden wilt worden in je headline te noemen. Dit vergroot je kansen om gevonden te worden voor deze functies.

Bijvoorbeeld:

Op zoek naar functie als telefoniste, receptioniste, gastvrouw. Per direct beschikbaar 24u/wk.

Zorg dat degene die jouw naam voorbij ziet komen in een zoekopdracht, in de contactenlijst van iemand uit je netwerk of in het “mensen die je misschien kent” lijstje, willen doorklikken naar jouw profiel. Omdat je in je headline concreet gemaakt hebt wat je te bieden hebt en voor wie en dat je nu beschikbaar bent om deze expertise in te zetten.

Wat staat er in jouw headline?

Wil jij ook een profiel hebben dat ervoor zorgt dat recruiters en nieuwe klanten jou benaderen? Doe dan mee met het webinar op disndag 22 mei om 20.00 uur bouwen wij samen aan jouw killer profiel op LinkedIn! Je hoort de gouden tip waardoor jij veel beter gevonden wordt. Meld je hier aan.

Deze blog is geschreven door Yvonne

 

Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt inzetten in werk dat je raakt. We volgen de wegwijzers volgens het 9 stappen plan van Happy at Work, maar jij bepaalt de route! Ga je mee op reis? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

ONZE TRAJECTEN

Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen in het Online Loopbaantraject of met iintensieve persoonlijke coaching door een van de loopbaancoaches. Wil je samen met een van de loopbaancoaches jouw Personal Brand Statement en/of CV en LinkedIn profiel schrijven? Kies dan voor de Personal Branding sessie.
Hoe kunnen we jou helpen?

Meer blogs

De 7 geheimen van netwerken met resultaat

Vind jij netwerken ook soms lastig? Lees dan dit blog met daarin de 7 geheimen van relaxt netwerken – voor meer resultaat.

Welke verschillen zijn er tussen mijn CV en mijn LinkedIn?

Je bent op zoek naar een baan. Je ziet een mooie vacature op LinkedIn. Er wordt gevraagd om jouw LinkedIn profiel en om je CV. Is er eigenlijk een verschil?

Ontwikkelen tijdens je loopbaan is vanzelfsprekend

‘Het moet vanzelfsprekend worden dat iedereen zich tijdens zijn of haar loopbaan blijft ontwikkelen’ zegt het ministerie. Loopbaancoaches kunnen daarbij helpen. Wat kan een loopbaancoach nu eigenlijk voor jou betekenen?

Makkelijk meer werkgeluk voor jou

Hoe verbeter jij jouw werkgeluk? Met deze 3 gemakkelijke stappen lukt het jou om direct het plezier in jouw werk te verhogen. Meer werkgeluk begint hier.

Loopbaanadvies voor wie “teveel” leuk vindt: hoppend naar de top

Is jouw cv eerder een bonte verzameling van banen in plaats van een weergave van een loopbaan waar een duidelijke lijn of ’echte’ carrière uit blijkt? Dan ben je niet de enige. En mocht je je hier zorgen over maken, ook dan ben je zeker niet de enige. Dit artikel is voor jou als je je hierin herkent!