Werkzoekend? Zorg voor een goede LinkedIn headline / kopregel

Werkzoekend? Zorg voor een goede LinkedIn headline / kopregel

Ben jij “op zoek naar een nieuwe uitdaging”? En staat dit ook zo op je LinkedIn profiel? Je kunt je headline (of kopregel in het Nederlands) in LinkedIn nog effectiever gebruiken! In dit blog deel ik met je hoe je dat kunt doen.

Ik zie het veel: headlines van werkzoekenden waarin staat “op zoek naar een nieuwe uitdaging” of “beschikbaar per direct”. Maar er staat NIET wat ze zoeken of wat ze te bieden hebben! Of er staat “sales professional”, “secretaresse” of een andere functie maar juist weer niet dat ze daar NU beschikbaar voor zijn!

De huidige arbeidsmarkt is er een van experts.

Van professionals die met hun talenten en ervaring hun toegevoegde waarde voor een organisatie duidelijk kunnen overbrengen. Steeds meer worden vacatures via-via ingevuld. Ben je op dit moment op zoek naar nieuw werk, zorg dan dat je jouw toegevoegde waarde concreet verwoordt, en je netwerk op de juiste wijze uitbreidt en inzet om gevonden te worden of passende vacatures te vinden zodra ze ontstaan.

LinkedIn is wat mij betreft één groot cadeau voor de werkzoekende. Toen ik zelf in 2008 werkzoekend was, werkte ik helemaal niet met zo’n geweldige en transparante tool. Nu ik als ondernemer in zekere zin permanent werkzoekend ben, ben ik blij met de mogelijkheden die LinkedIn biedt om mijn klanten te vinden en door hen gevonden te worden. LinkedIn biedt een schat aan mogelijkheden, maar de headline of kopregel is wat mij betreft het begin. Die moet goed zijn, voor je verder met LinkedIn aan de slag gaat.

Gebruik je headline of kopregel effectief

Bedenk dat alles wat je op LinkedIn doet (reageren op een discussie in een groep, een update liken of plaatsen, een profiel bekijken – je dat niet anoniem doet- of een uitnodiging sturen) gebeurt vanuit jouw profiel. Het eerste dat anderen doen is kijken naar je profiel. En als ze niet de tijd of moeite nemen om dat “aan te klikken” en echt door te lezen, wat zien ze dan waarschijnlijk in ieder geval wel? Juist: je naam en headline!

Laat die mogelijkheid om je LinkedIn profiel en activiteiten effectiever te maken niet liggen!

Wat zet je in je headline?

  • De functie die je zoekt
  • Wat je komt brengen, welk probleem jij oplost voor je nieuwe werkgever
  • Dat je beschikbaar bent
  • Het liefst ook in welke omgeving en voor hoeveel uur

Dus bijvoorbeeld:

Account manager | Sales | Relatiebouwer | 10jr ervaring in Zuid-Europese markt | FT Beschikbaar

Omdat recruiters ook weten dat veel mensen in hun profiel of headline zeggen dat ze “op zoek” zijn kun je ervoor kiezen het woord “zoek” in je headline te zetten, samen met “beschikbaar”. Gebruik daarnaast de beschikbare tekens om alle relevante zoekwoorden waarvoor je gevonden wilt worden in je headline te noemen. Dit vergroot je kansen om gevonden te worden voor deze functies.

Bijvoorbeeld:

Op zoek naar functie als telefoniste, receptioniste, gastvrouw. Per direct beschikbaar 24u/wk.

Zorg dat degene die jouw naam voorbij ziet komen in een zoekopdracht, in de contactenlijst van iemand uit je netwerk of in het “mensen die je misschien kent” lijstje, willen doorklikken naar jouw profiel. Omdat je in je headline concreet gemaakt hebt wat je te bieden hebt en voor wie en dat je nu beschikbaar bent om deze expertise in te zetten.

Wat staat er in jouw headline?

Wil jij ook een profiel hebben dat ervoor zorgt dat recruiters en nieuwe klanten jou benaderen? Doe dan mee met het webinar op maandag 4 december om 20.00 uur bouwen wij samen aan jouw killer profiel op LinkedIn! Je hoort de gouden tip waardoor jij veel beter gevonden wordt. Meld je hier aan.

Deze blog is geschreven door Yvonne

 

Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt inzetten in werk dat je raakt. We volgen de wegwijzers volgens het 9 stappen plan van Happy at Work, maar jij bepaalt de route! Ga je mee op reis? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

ONZE TRAJECTEN

Onze trajecten brengen je in 9 stappen naar werk dat bij je past. Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen, met online begeleiding of intensieve persoonlijke coaching.
Welke vorm past bij jou?

Laat van je horen!

Laat een reactie achter

Meer blogs

Hoe jij in 7 stappen sneller promotie maakt

Wil jij vooruit komen in de organisatie waarin je werkt? Je hoeft niet van baan te wisselen om hogerop te raken, je doet dat sneller in jouw huidige organisatie. Wil je weten hoe? Lees dit blog en volg deze 7 stappen en ga voor de promotie die jij verdient.

4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af? In dit blog vind je 4 eenvoudig toepasbare tips zodat jij makkelijk zichtbaar wordt om wie je echt bent.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media posts?

Wat je eenmaal op internet hebt gezet, blijft altijd zichtbaar. Hoe zorg je nu dat social media voor je werkt en niet tegen je werkt? In dit blog ontvang je 7 tips wat je kunt doen om te zorgen dat jouw social media profielen juist vóór jou werken.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media profielen?

Veel recruiters bekijken jouw social media profielen en gedrag voordat ze jou uitnodigen voor een sollicitatie gesprek. Wat laat jij online zien? In dit blog lees je hier meer over én lees je hoe jij social media kunt inzetten voor jou.

Wat zou jij proberen te bereiken, als je wist dat je niet kon falen?

Een nieuw jaar ligt als een onbeschreven boek op je te wachten. In dit blog beschrijf ik twee belangrijke hulpmiddelen die jou helpen om niet alleen jouw eigen boek te beschrijven maar om er een bestseller van te maken.