Wat je moet weten over loopbaancoaching bij burnout

Wat je moet weten over loopbaancoaching bij burnout

Je zit niet lekker in je vel, hebt veel stress of je zit niet meer op je plek bij je huidige werkgever. Misschien ben je in een burnout geraakt doordat je te lang te hard gewerkt hebt zonder voldoende tijd te nemen (of te krijgen!) om echt op te laden. In elk geval wil jij nu echt eens kijken naar een baan waar je blij van wordt en energie van krijgt. Wanneer is een loopbaantraject dan een goed idee?

Loopbaancoaching bij burnout is anders dan loopbaancoaching vanuit een gezonde werksituatie. Hieronder wordt uitgelegd welke fasen een burnout kent, wanneer loopbaancoaching zinvol kan zijn en wanneer je beter eerst iets anders kunt doen.

Burnout fase 1: de aanloopfase

Laat ik beginnen met te zeggen dat bijna niemand die een burnout krijgt dat in de gaten heeft. Dat maakt preventief ingrijpen lastig.

Er zijn een aantal mechanismen bij chronische stress die maken dat er een soort ‘oogkleppen’ ontstaan waardoor mensen die in een burnout dreigen te raken steeds minder gaan opmerken. Lichaamssignalen worden niet meer opgepikt, de geheugenfunctie neemt af, prikkels worden moeilijker verwerkt en emoties zijn slechter te reguleren. Je bent constant in een staat van overleving en registreert oplossingen en mogelijkheden niet meer.

Bouw rust in en ontdek waar je uit balans bent

Indien je het wel opmerkt – minder energie, vermoeid opstaan, sneller geïrriteerd of emotioneel, foutjes maken, concentratieproblemen, slaapproblemen – is het allereerst van groot belang te zorgen dat je meer rust krijgt zodat je lichaam uit de overleefstand kan komen.

Het kan zinvol zijn om te kijken naar wat je energie kost en wat juist energie geeft, zodat je efficiënter met je energie kan omgaan. Als blijkt dat je werksituatie een van de energievreters is, kan een loopbaantraject snel duidelijk maken waaróm dat zo is, en waar je beter op je plek bent of wat er moet veranderen. Het kan je helpen snel actie te ondernemen, een andere baan te vinden en de regie over je leven terug te pakken. Een andere werkplek of functie kan de balans terugbrengen, inspireren, en je een energieboost geven.

Als je echter merkt dat je al over de grens bent en dat de klachten ernstiger zijn dan gedacht, is er sprake van een echte burnout.

Burnout fase 2: uitputting

Bij een burnout is er sprake van ernstige fysieke, mentale en emotionele klachten en een forse herstelschuld. Je bent te lang over je grenzen gegaan, hebt veel te hard gewerkt (niet altijd op je werk, dit kan ook privé zijn geweest) en je bent totaal uitgeput geraakt. In deze fase is herstel prioriteit nummer 1. Dat betekent: een tijdje niet werken, opladen, en langzaam en gedoseerd reïntegreren. Hier komt natuurlijk een bedrijfsarts bij kijken die advies geeft over de belastbaarheid.

Belangrijk om te weten: een goede werkgever helpt jou in je hersteltraject, communiceert op respectvolle wijze en legt geen onnodige druk op je aangezien elke vorm van stress extreem belastend is voor je ontregelde stress-systeem.

Herstel heeft de grootste prioriteit

In deze fase is loopbaancoaching vaak nog te belastend. Voordat je kunt werken aan een persoonlijk ontwikkeltraject zoals dat bij het Happy at Work loopbaantraject het geval is, is enig herstel nodig. Zie het maar zo: een vermoeid brein leert niks nieuws.

Burnout fase 3: een nieuwe start

Als je voldoende hersteld bent, en re-integratie redelijk loopt, kun je weer lekker aan de slag. Elke dag gaat het beter, soms is er nog wel een terugval, je leert steeds beter met je energie omgaan. Na een tijdje ben je weer in staat om je normale werkzaamheden te doen.

Soms blijkt echter dat je niet meer op je plek bent op je werk. Je doet taken waar je talenten niet tot uiting komen. Of je merkt dat bepaalde werkzaamheden toch te veel energie kosten (je bent immers een kei geworden in aanvoelen hoe jouw energielevels zijn!). Of misschien zijn er grote veranderingen geweest in het bedrijf en voel je je er niet meer thuis.

Als je toch iets nieuws wilt…

Na een burnout kiest een deel van de werknemers na enige tijd een nieuwe loopbaan. Soms gaat dat vanzelf. Ze kiezen iets wat ze leuk vinden, doen een nieuwe opleiding, of solliciteren op een functie die beter bij ze past.

Soms is het lastiger. Je hebt minder zelfvertrouwen door je burnout, of je weet niet goed wat jouw bijdrage of waarde is. Restklachten maken het soms ingewikkeld om nog te durven gaan voor een volgende stap. Solliciteren lijkt eng, je durft de stap naar een nieuwe werkgever niet zo snel te maken als je zo ziek geweest bent. Loopbaancoaching helpt je hierbij.

Met zelfvertrouwen van baan veranderen

De bewezen 9-stappen methode van The Happy at Work Agency helpt je tijdens het hele proces. Je ontdekt wat je echte talenten zijn, waar je energie van krijgt en wat je echt leuk vindt, wat jouw waarden zijn en hoe je dat allemaal in een baan kunt vinden. Ook helpen we je om je gevoel van eigenwaarde weer op te bouwen, zodat je met hervonden zelfvertrouwen bij een nieuwe werkgever aan de slag kunt gaan. Er zijn een aantal gecertificeerde Happy at Work coaches die gespecialiseerd zijn in loopbaancoaching na burnout, zij kunnen je helpen om je energie te bewaken en je vitaal te blijven voelen in een nieuwe baan.

Kijk hier voor meer informatie over de verschillende coaches.

Na een burnout is het zeker mogelijk om een nieuwe start te maken. Jij hebt unieke talenten en vaardigheden waar de wereld op zit te wachten!

DIT BLOG IS GESCHREVEN DOOR WILLEMIJN

Vitaliteit en plezier zijn beide ontzettend belangrijk als het om werkgeluk gaat. Dit is niet altijd vanzelfsprekend, zeker niet als je gezondheidsproblemen hebt of je geen energie meer krijgt van je werk. Samen kijken we naar hoe jij weer plezier kunt ervaren in je werk en waar je het beste op je plek bent. Je kunt zelf bepalen wat de richting van je loopbaan en je leven is en ik help je daar graag bij!

Mail me op willemijn@elementallife.net of bel me op 06 11 31 38 56

ONZE TRAJECTEN

Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen in het Online Loopbaantraject of met iintensieve persoonlijke coaching door een van de loopbaancoaches. Wil je samen met een van de loopbaancoaches jouw Personal Brand Statement en/of CV en LinkedIn profiel schrijven? Kies dan voor de Personal Branding sessie.
Hoe kunnen we jou helpen?

Meer blogs

Ik zie tegen maandag op

Veel mensen hebben geen zin in maandag. Daar zijn zelfs 5 goede redenen voor. Maar hoe weet je nu of je gewoon geen zin hebt, of dat het tijd is voor een nieuwe baan?

Help ik werk te veel uur

Ik maak lange dagen op mijn werk, ik zie mijn kinderen bijna nooit! Ik wil beloond worden voor mijn werk, meer salaris en gewoon minder werken. Herken jij dit? Lees hoe jij zorgt voor een baan die beter bij je past.

Op zoek naar een baan? Schrijf je eigen vacature!

Je hebt besloten een andere baan te zoeken en kijkt op internet welke interessante functies op dit moment beschikbaar zijn.
Hiermee beginnen veel mensen als ze besluiten van baan te veranderen. Op zich niks mis mee, maar je slaat een paar belangrijke stappen over.
Ontvang in dit blog een waardevolle zoekstrategie en werkvorm voor het vinden van jouw nieuwe baan!

Wat je moet weten over loopbaancoaching bij burnout

Je zit niet lekker in je vel, hebt veel stress of je zit niet meer op je plek bij je huidige werkgever. Misschien ben je in een burnout geraakt doordat je te lang te hard gewerkt hebt zonder voldoende tijd te nemen (of te krijgen!) om echt op te laden. In elk geval wil jij nu echt eens kijken naar een baan waar je blij van wordt en energie van krijgt. Wanneer is een loopbaantraject dan een goed idee?

Een andere baan, maar als wat? Ik vind zoveel leuk!

Een andere baan, maar als wat? Wanneer jij nog niet duidelijk hebt waar jouw passie ligt, waar jij écht goed in bent en waar je super veel energie van krijgt, is dat het eerste wat ik je zou aanraden; ontdek je talenten en kom erachter waar je in uitblinkt.