Waarom wil jij hier werken?

Waarom wil jij hier werken?

Mijn klant was dolenthousiast. Uitgenodigd voor het tweede gesprek en echt deze vacature was haar op het lijf geschreven, en ze wilde die baan zo graag. “Waarom wil je hier gaan werken?”, vroeg ik haar. Gelukkig had zij zich goed voorbereid op het sollicitatiegesprek en wist ze dit te verwoorden. Helaas heb ik ook vaak anders meegemaakt. Dan was de sollicitant eigenlijk alleen maar bezig met de baan en niet met het bedrijf. Een gemiste kans.

Hoe zit dat met jou? Kun jij verwoorden waarom je hier wilt werken / werkt? Of dit nu hier is, in je huidige baan, of straks in je toekomstige baan?

Waarom doe jij wat je doet?

En kun jij ook verwoorden waarom je doet wat je doet? Wat jouw drijfveer is? Wat jouw “why” is? Simon Sinek geeft aan dat het benoemen van de “why” merken onderscheid. Apple heeft dat bijvoorbeeld heel goed gedaan. Apple gaf aan: “Wij challengen de status quo en houden van een andere aanpak die resulteert in mooi ontworpen computers, die gebruiksvriendelijk zijn.” In plaats van: “Wij maken mooi ontworpen computers, die gebruiksvriendelijk zijn.”

Merk je het verschil? Als jij je kunt identificeren met de why van Apple, maakt deze statement jou nieuwsgierig. Je wilt er meer van weten, zelfs als je in eerste instantie niet op zoek bent naar een computer. De tweede zin heeft dat veel minder.

Jouw personal brand statement

Jij kunt die nieuwsgierigheid, die interesse, en het willen doorvragen ook op jou persoonlijk van toepassing laten zijn. Jij kunt je zodanig voorstellen dat je mensen intrigeert en ze meer willen weten. Dat doe je door middel van een personal brand statement.

Jouw personal brand statement bestaat uit 5 elementen, en begint met je why. Cruciaal dus omdat die triggert en een nieuwsgierigheid wakker maakt. Precies wat jij wilt als je aan het solliciteren bent.

Solliciteren is een beetje zoals daten

Tijdens een sollicitatiegesprek probeer je te achterhalen of degene die jij op je computer er zo leuk uit vond zien, in het echt ook zo leuk is. Dat geldt voor je toekomstige werkgever en ook voor jou. Het is daarom enorm belangrijk dat jij goed kunt uitleggen waarom je ergens graag werkt, dat geeft aan dat jij interesse hebt in (de organisatie van) jouw gesprekspartner. Vergeet niet het is, net als op een date, belangrijk dat je niet eerst alleen over jezelf praat maar duidelijk aangeeft interesse te hebben in de ander ;).

Vervolgens kom jij aan de beurt en als jij je dan voorstelt met jouw why, dan is dat een andere manier van voorstellen die zeker leidt tot spontaan doorvragen door jouw sollicitatie partners, en dat is wat jij wilt.

Voor een goed begin van je sollicitatiegesprek begin je dus met jouw (dubbele) waarom: waarom je daar wilt werken en waarom jij doet wat je doet.

Werkgeluk check

Als jij die baan gekregen hebt (en daar ga ik gewoon van uit, want jij bent immers een kanjer) is het van belang om te blijven checken of jouw why nog matcht met die van de organisatie.

Waarom jij ergens wilt werken en waarom jij doet wat je doet moeten blijven matchen met de waarden/cultuur en visie van het bedrijf waar jij werkt. Veel van mijn klanten, gaan op een gegeven moment weg bij hun werkgever omdat ze ontdekken dat hun waarden niet langer overeenkomen met die van de organisatie waar ze werken. Of omdat zij zich niet meer kunnen vereenzelvigen met de visie. Nog een reden waarom je why zo belangrijk is.

Personal Brand Statement Special

Lijkt het jou ook wel wat om jezelf direct zo goed om de kaart te zetten met een personal brand statement, maar weet je niet hoe je dat exact doet? Na de zomer hebben wij een speciaal programma dat helemaal draait om jouw personal brand statement, dat jou helpt om zo’n indruk te maken dat jij vanzelf wordt uitgenodigd voor het eerste sollicitatiegesprek en dat tweede gesprek!

Interesse? Mail mij op yvonne@thehappyatworkagency.nl en ik vertel je graag meer.

 

Deze blog is geschreven door Yvonne

 

Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt inzetten in werk dat je raakt. We volgen de wegwijzers volgens het 9 stappen plan van Happy at Work, maar jij bepaalt de route! Ga je mee op reis? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

ONZE TRAJECTEN

Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen in het Online Loopbaantraject of met iintensieve persoonlijke coaching door een van de loopbaancoaches. Wil je samen met een van de loopbaancoaches jouw Personal Brand Statement en/of CV en LinkedIn profiel schrijven? Kies dan voor de Personal Branding sessie.
Hoe kunnen we jou helpen?

Meer blogs

7 Stappen voor het bepalen van jouw unieke waarde

Deze blog is geschreven door Yvonne  Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt...

Waarom wil jij hier werken?

Deze blog is geschreven door Yvonne  Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt...

Werkgeluk is weten waarom jij op de payroll staat

Deze blog is geschreven door Yvonne  Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt...

Werken aan jouw werkgeluk tijdens de zomervakantie

Yes! Zomervakantie! In deze periode merk je dat het stiller is op kantoor. Het werk is rustiger. Een mooie periode dus om over jouw werkgeluk na te denken. Juist op vakantie of tijdens deze rustige periode is het fijn om te onderzoeken of jij nog wel op de juiste plek zit. Dat doe je door het doorlopen van de 3 stappen die ik deel in dit blog.

Ontdek je talenten, begin bij je zwakke punten!

Weten wat jouw unieke talenten zijn is niet makkelijk. We zoeken ernaar door te kijken naar waar we goed in zijn. Toch wil je vooral ook kijken naar wat we als snel onze “zwakke punten” noemen als je jouw unieke kracht wilt ontdekken. In dit blog leg ik uit waarom en geef ik je een praktische ingang om jouw werkelijke talenten op tafel te krijgen!