Waarom wil jij hier werken?

Waarom wil jij hier werken?

Mijn klant was dolenthousiast. Uitgenodigd voor het tweede gesprek en echt deze vacature was haar op het lijf geschreven, en ze wilde die baan zo graag. “Waarom wil je hier gaan werken?”, vroeg ik haar. Gelukkig had zij zich goed voorbereid op het sollicitatiegesprek en wist ze dit te verwoorden. Helaas heb ik ook vaak anders meegemaakt. Dan was de sollicitant eigenlijk alleen maar bezig met de baan en niet met het bedrijf. Een gemiste kans.

Hoe zit dat met jou? Kun jij verwoorden waarom je hier wilt werken / werkt? Of dit nu hier is, in je huidige baan, of straks in je toekomstige baan?

Waarom doe jij wat je doet?

En kun jij ook verwoorden waarom je doet wat je doet? Wat jouw drijfveer is? Wat jouw “why” is? Simon Sinek geeft aan dat het benoemen van de “why” merken onderscheid. Apple heeft dat bijvoorbeeld heel goed gedaan. Apple gaf aan: “Wij challengen de status quo en houden van een andere aanpak die resulteert in mooi ontworpen computers, die gebruiksvriendelijk zijn.” In plaats van: “Wij maken mooi ontworpen computers, die gebruiksvriendelijk zijn.”

Merk je het verschil? Als jij je kunt identificeren met de why van Apple, maakt deze statement jou nieuwsgierig. Je wilt er meer van weten, zelfs als je in eerste instantie niet op zoek bent naar een computer. De tweede zin heeft dat veel minder.

Jouw personal brand statement

Jij kunt die nieuwsgierigheid, die interesse, en het willen doorvragen ook op jou persoonlijk van toepassing laten zijn. Jij kunt je zodanig voorstellen dat je mensen intrigeert en ze meer willen weten. Dat doe je door middel van een personal brand statement.

Jouw personal brand statement bestaat uit 5 elementen, en begint met je why. Cruciaal dus omdat die triggert en een nieuwsgierigheid wakker maakt. Precies wat jij wilt als je aan het solliciteren bent.

Solliciteren is een beetje zoals daten

Tijdens een sollicitatiegesprek probeer je te achterhalen of degene die jij op je computer er zo leuk uit vond zien, in het echt ook zo leuk is. Dat geldt voor je toekomstige werkgever en ook voor jou. Het is daarom enorm belangrijk dat jij goed kunt uitleggen waarom je ergens graag werkt, dat geeft aan dat jij interesse hebt in (de organisatie van) jouw gesprekspartner. Vergeet niet het is, net als op een date, belangrijk dat je niet eerst alleen over jezelf praat maar duidelijk aangeeft interesse te hebben in de ander ;).

Vervolgens kom jij aan de beurt en als jij je dan voorstelt met jouw why, dan is dat een andere manier van voorstellen die zeker leidt tot spontaan doorvragen door jouw sollicitatie partners, en dat is wat jij wilt.

Voor een goed begin van je sollicitatiegesprek begin je dus met jouw (dubbele) waarom: waarom je daar wilt werken en waarom jij doet wat je doet.

Werkgeluk check

Als jij die baan gekregen hebt (en daar ga ik gewoon van uit, want jij bent immers een kanjer) is het van belang om te blijven checken of jouw why nog matcht met die van de organisatie.

Waarom jij ergens wilt werken en waarom jij doet wat je doet moeten blijven matchen met de waarden/cultuur en visie van het bedrijf waar jij werkt. Veel van mijn klanten, gaan op een gegeven moment weg bij hun werkgever omdat ze ontdekken dat hun waarden niet langer overeenkomen met die van de organisatie waar ze werken. Of omdat zij zich niet meer kunnen vereenzelvigen met de visie. Nog een reden waarom je why zo belangrijk is.

Personal Brand Statement Special

Lijkt het jou ook wel wat om jezelf direct zo goed om de kaart te zetten met een personal brand statement, maar weet je niet hoe je dat exact doet? Na de zomer hebben wij een speciaal programma dat helemaal draait om jouw personal brand statement, dat jou helpt om zo’n indruk te maken dat jij vanzelf wordt uitgenodigd voor het eerste sollicitatiegesprek en dat tweede gesprek!

Interesse? Mail mij op yvonne@thehappyatworkagency.nl en ik vertel je graag meer.

 

Deze blog is geschreven door Yvonne

 

Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt inzetten in werk dat je raakt. We volgen de wegwijzers volgens het 9 stappen plan van Happy at Work, maar jij bepaalt de route! Ga je mee op reis? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

ONZE TRAJECTEN

Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen in het Online Loopbaantraject of met iintensieve persoonlijke coaching door een van de loopbaancoaches. Wil je samen met een van de loopbaancoaches jouw Personal Brand Statement en/of CV en LinkedIn profiel schrijven? Kies dan voor de Personal Branding sessie.
Hoe kunnen we jou helpen?

Meer blogs

Welke verschillen zijn er tussen mijn CV en mijn LinkedIn?

Je bent op zoek naar een baan. Je ziet een mooie vacature op LinkedIn. Er wordt gevraagd om jouw LinkedIn profiel en om je CV. Is er eigenlijk een verschil?

Ontwikkelen tijdens je loopbaan is vanzelfsprekend

‘Het moet vanzelfsprekend worden dat iedereen zich tijdens zijn of haar loopbaan blijft ontwikkelen’ zegt het ministerie. Loopbaancoaches kunnen daarbij helpen. Wat kan een loopbaancoach nu eigenlijk voor jou betekenen?

Makkelijk meer werkgeluk voor jou

Hoe verbeter jij jouw werkgeluk? Met deze 3 gemakkelijke stappen lukt het jou om direct het plezier in jouw werk te verhogen. Meer werkgeluk begint hier.

Loopbaanadvies voor wie “teveel” leuk vindt: hoppend naar de top

Is jouw cv eerder een bonte verzameling van banen in plaats van een weergave van een loopbaan waar een duidelijke lijn of ’echte’ carrière uit blijkt? Dan ben je niet de enige. En mocht je je hier zorgen over maken, ook dan ben je zeker niet de enige. Dit artikel is voor jou als je je hierin herkent!

Welke betekenis geef jij aan je loopbaan?

De loopbaan volgens Wikipedia is de weg die iemand aflegt in de wereld van opleiding en arbeid of de reeks van maatschappelijke posities die iemand achtereenvolgens inneemt (en ontwikkeling daarbinnen). Allereerst kies je op de middelbare school al een richting welke...