Stress-les(s): 2 oefeningen om je stress te reduceren

Stress-les(s): 2 oefeningen om je stress te reduceren

Dear stress, i think it’s time we should break up.

 

Eerste hulp bij stress op je werk

 

Met stressmomenten hebben we allemaal te maken. Bijvoorbeeld tijdens een sollicitatiegesprek, assessment, functioneringsgesprek, belangrijk werkoverleg of tijdens het geven van een presentatie. Stress heeft een belangrijke functie, het maakt je alert, waardoor je helder kunt denken en adequaat reageert. Is het moment voorbij, dan ebt je spanning weg. Een normale en gezonde reactie.

 

Eis je gedurende een bepaalde periode heel veel van jezelf en bouw je die spanningen niet af, dan blijf stress te lang in je lijf aanwezig. Je voelt je moe, wordt onrustig, verliest het overzicht, voelt je opgejaagd en ervaart stemmingswisselingen. Als dit na een maand of twee niet verandert, is dit een teken dat je iets te doen hebt.

 

Het negeren van deze eerste symptomen vergroot het risico op een burn-out.

 

Te veel en te vaak je grenzen overschrijden zonder te herstellen veroorzaakt een burn-out. Je raakt fysiek, emotioneel en mentaal uit balans. Vaak zijn het mensen in jouw omgeving die als eerste merken en soms ook aangeven dat het niet goed met je lijkt te gaan. Neem deze externe signalen serieus.

 

Wat kun je doen als je signaleert dat je overmatige spanning en een gevoel van stress ervaart? Hoe reduceer je dit?

 

Het állerbelangrijkste is: vertragen!

In je bewegingen alsook in je denken. Creëer ruimte.

 

Twee oefeningen die je ook prima op je werk kunt doen!

 

Oefening 1 Eerste hulp bij overmatige spanning in je lijf

 

Ga zitten of liggen.

Focus ongeveer drie minuten op je ademhaling en je hoeft er niets aan te veranderen!

Na die minuten check je of je ergens verhoogde spierspanning in je lijf waarneemt en adem je naar die plek(ken). Misschien lukt het om daar iets van spanning los te laten. Eén voor één ga je die plaatsen langs. Merk op wat er gebeurt.

Er is in je lichaam áltijd een plek waar het oké voor je voelt. Ga met je aandacht naar die plek en blijf daar even. Je hoeft helemaal niets te doen.

Merk op wat daar aan beelden, geluid en gevoel aanwezig is en adem zes keer diep in en uit. Blijf op deze plek zolang als je nodig hebt. Vertrouw erop dat je lichaam een teken geeft wanneer het voldoende is.

Als het oké voor je voelt, kom je langzaam weer terug in de ruimte waar je bent en word je je bewust van wat er nu anders is.

Sluit deze oefening af met een glimlach naar jezelf.

 

Oefening 2 Eerste hulp bij piekeren

 

Ga zitten op een stoel en zet beide voeten op de grond.

Ontspan je kaak en je tong ligt losjes in de mond.

Houd je beide handen voor je, op ooghoogte, met de handpalmen en vingers tegen elkaar aan.

Je richt je blik op het topje van de middelvingers.

Adem rustig door.

Na ongeveer een minuut verleg je je focus en kijk je rakelings over je vingertoppen heen, maar blijft je vingertoppen ‘zien’.

Héél langzaam haal je je handen uit elkaar en je blijft recht naar voren kijken. Adem rustig door. Je ‘ziet’ je vingertoppen steeds verder uit elkaar gaan. Zeg heel rustig in jezelf: “Ik heb alle ruimte…, alle ruimte….”

Je strekt je armen zo ver mogelijk naar buiten, zolang je jouw vingers in je ooghoeken kunt blijven zien.

Op het uiterste punt houd je stil, je blijft vooruit kijken en ziet beide handen en adem nu drie keer diep in en uit.

Ontspan nu je armen en merk op wat er veranderd is en hoe je gedachten tot rust zijn gekomen.

 

Je hebt niet altijd invloed op wát er gebeurt op je werk, maar wel hoe je ermee omgaat. Veroordeel jezelf niet als je te veel stress ervaart. Zoek naar manieren die bij jou passen om dat gevoel te reduceren. Als stress lange tijd aanwezig blijft en je merkt dat het met je werksituatie te maken heeft, is het misschien zinvol om na te gaan of je nog wel op de juiste plek zit.

Ons team van The Happy at Work Agency helpt jou in 9 stappen naar werk dat bij je past. Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen, met online begeleiding of intensieve persoonlijke coaching. Kies de vorm die bij jou past.

Heb je vragen hierover, neem dan gerust contact met ons op!

Happy groet,

Ingrid

Maak kennis met ons team via www.thehappyatworkagency.nl

DIT BLOG IS GESCHREVEN DOOR INGRID

Met enthousiasme en nieuwsgierigheid werken aan de beste versie van jezelf: dat is waar ik met jou mee aan de slag ga. To-the-point, energiek, confronterend op de juiste momenten en humor is wat je van mij mag verwachten. Ben je klaar om in beweging te komen voor wat voor jou echt belangrijk is, dan help ik je graag!

Mail me op ingrid@thehappyatworkagency.nl of bel me op 06 – 12 85 69 39

ONZE TRAJECTEN

Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen in het Online Loopbaantraject of met iintensieve persoonlijke coaching door een van de loopbaancoaches. Wil je samen met een van de loopbaancoaches jouw Personal Brand Statement en/of CV en LinkedIn profiel schrijven? Kies dan voor de Personal Branding sessie.
Hoe kunnen we jou helpen?

Meer blogs

Kansdenkers helpen je organisatie te ontwikkelen!

Kansdenkers zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je organisatie! Maar hoe weet je deze groep mensen nou te boeien aan je organisatie? Via dit blog vraag ik aandacht voor loopbaanontwikkeling binnen organisaties, zodat medewerkers zich meer verbonden en geboeid voelen bij hun werk.

Binden en Boeien is Back !

Wat kun je nog meer doen om ervoor te zorgen dat je je medewerkers aan je organisatie weet te binden en te boeien? Met deze blog beoog ik je organisatie te prikkelen om eens na t denken wat je hier zoals in doet en waar er mogelijk nog wat valt te verbeteren.

Hoe jij in 7 stappen sneller promotie maakt

Wil jij vooruit komen in de organisatie waarin je werkt? Je hoeft niet van baan te wisselen om hogerop te raken, je doet dat sneller in jouw huidige organisatie. Wil je weten hoe? Lees dit blog en volg deze 7 stappen en ga voor de promotie die jij verdient.

4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af? In dit blog vind je 4 eenvoudig toepasbare tips zodat jij makkelijk zichtbaar wordt om wie je echt bent.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media posts?

Wat je eenmaal op internet hebt gezet, blijft altijd zichtbaar. Hoe zorg je nu dat social media voor je werkt en niet tegen je werkt? In dit blog ontvang je 7 tips wat je kunt doen om te zorgen dat jouw social media profielen juist vóór jou werken.