Drie tips voor een betere work life balance

Drie tips voor een betere work life balance

Afgelopen zaterdag hadden we een fijn teamevent bij The Happy at Work Agency. Daarna vloog ik weer terug naar huis vanuit Nederland, ik woon in Londen, en voordat ik het wist typte ik een berichtje over work life balance. Ik weet niet of jullie daar bekend mee zijn. Maar ik ben benieuwd hoe jullie daarmee omgaan als je wordt gevraagd om in het weekend te werken of om ‘s avonds over te werken. Ik merk dat veel van mijn klanten het moeilijk vinden om te balanceren tussen hun werk en privé leven. Dat was voor mij de inspiratie voor deze video.


In deze video deel ik drie tips om jullie work life balance goed te houden.

  1. Focus je op je doel

De eerste tip geldt voor iedereen die werkzaam is, dat maakt niet uit of je ondernemer bent of in loondienst bent. Zorg dat je je focust op je doel.
Als je werknemer bent werk je meestal met een persoonlijk ontwikkelingsplan. Dat kan bij iedere organisatie anders heten maar dat is een plan waarin je je doelstellingen beschrijft voor het komende jaar. Soms is het vastgelegd en soms is het mondeling besproken. Maar heel vaak werk je toe naar een bepaalde target, promotie of een doelstelling. En als je ondernemer bent is het ook veel heel duidelijk aan welke doelen je werkt. Het doel hoeft niet het hele jaar vast te staan, het kan ook zo zijn dat je in de tussentijd werkt aan kortere doelstellingen om uiteindelijk dat grotere doel te behalen.

Waarom is dat van belang? Een van de dingen die heel veel impact hebben op jouw work life balance, zijn werkzaamheden die eigenlijk niet bij jou thuishoren of werkzaamheden die jou niet helpen om je doel te bereiken. En heel vaak, de meeste van ons, zijn te lief. Als er iemand komt en die vraagt: “Wil je me daar bij helpen?” Dan zeggen we vaak “natuurlijk, geen probleem”. Daar is op zich niets mis mee, maar als het heel vaak gebeurt, dan vraagt dat iets van jou. En dan vraagt dat iets van jouw werkzaamheden, dat je je eigen werkzaamheden even opzij zet. En als het vaak gebeurt, dan kan het zo zijn dat je langer moet werken of langer op kantoor blijft om het af te maken.

Als het iemand anders zijn werkzaamheden zijn, dan kan het misschien makkelijker zijn om even te zeggen “sorry, ik ben druk”. Maar soms is het niet zo helder, dan komt iemand een opdracht geven. Het wordt mij gevraagd dus denk je, ik moet het doen.

Mijn vraag aan jou: check of de opdracht die jou wordt gevraagd jou helpt bij het behalen van je doel.

En ik weet niet hoe het bij jullie zit, maar ik heb altijd een baas gehad die het heel fijn vond om dingen aan mij te geven. Ik was een harde werker. Ik zorgde ervoor dat het afkwam ook als het ten koste ging van mijn vrije avond. Totdat ik op een gegeven moment dacht, ja maar wacht even, hij is dezelfde man met wie ik ieder jaar samen kom en mijn doelstellingen bepaal. Hij heeft aan mij gevraagd dat ik een aantal stappen moet zetten in dit jaar. Dat ik een bepaald product in de markt moest zetten en nu vraagt hij iets heel anders. En dat heb ik toen ook gezegd, “Je hebt dit aan mij gevraagd. Dat ga ik eerst doen.”

Dat kan enorm helpen om je work life balance te bewaken, door ja te zeggen tegen de dingen die jou helpen om jouw doel te behalen en nee te zeggen of iemand anders aan te wijzen tegen taken die jou niet direct helpen om jouw doelstelling te bereiken.

2. Flexibiliteit gaat twee kanten op

De tweede tip gaat over flexibel werken. Wat ik vaak merk bij mensen is dat ze zich te flexibel opstellen. Om terug te gaan naar mijn oorspronkelijke voorbeeld, als iemand gevraagd wordt om op zaterdag te werken of overwerken ’s avonds, geen probleem. Wat gebeurt er als die flexibiliteit maar één kant op gaat? Dan worden je werkdagen alleen maar langer. En als je op zaterdag werkt, dan werk je opeens zes dagen per week in plaats van vijf of vier. Flexibiliteit wordt door veel mensen gezien als een tandje bij zetten als het druk is. Daar is helemaal niets mis mee, dat is zelfs lovenswaardig. Alleen, als je constant dat tandje bij doet zonder af en toe een stapje terug te doen, dan gaat dat wel ten koste van je work life balance.

Uiteindelijk levert het meer stress op en als je je grenzen niet goed bewaakt, dat kan zelfs ernstige gevolgen hebben en kan het in het ergste geval leiden tot een burn-out. Dan moet het wel een tijdje zo doorgaan. Maar het is wel van belang wanneer jij af en toe flexibel bent en extra werkt, dat je zorgt dat je echt flexibel bent en flexibel twee kanten op. Als je een keertje extra werkt, en je hebt die week erop een belangrijke afspraak of je wilt je dochtertje naar school brengen of je wilt op vrijdagmiddag de kroeg in met je vrienden, pak dan ook die vrijheid.

In sommige organisaties is dit lastig, maar in de meeste organisaties is hier wel begrip voor. Flexibiliteit gaat twee kanten op. Dus als het druk is geef je wat gas bij maar als het rustiger is, neem dan ook wat gas terug. Dat laatste vergeten zoveel mensen waardoor je automatisch maar je werkdag gaat verlengen en je enorm snel veel stress gaat ervaren omdat al je andere privé tijd in de knel komt. Als je dan af en toe een dag verlengt en wat extra gas geeft zorg dan ook dat je op andere momenten voor ontspanning zorgt.

Ik krijg dan heel vaak het commentaar, “Dat kan niet want ik heb nog zoveel te doen”. Dan verwijs ik weer naar punt 1. Wat jij allemaal op je bord hebt liggen, is dat allemaal voor jou? Helpt het om jouw doelstellingen te bereiken die je allemaal hebt gesteld? Of zijn dat eigenlijk dingen die niet bij jou thuishoren?

  1. Zorg dat je geen enkele netwerkbijeenkomst mist

De derde tip is waarschijnlijk een beetje controversieel, zorg dat je geen enkele belangrijke netwerkbijeenkomst mist. Ik weet dat heel veel van ons netwerkbijeenkomsten skippen. Een borrel op het werk, het is laat of we hebben er geen zin in. Het is ook niet altijd makkelijk om te netwerken. Maar het is wel belangrijk.

Waarom is dat zo belangrijk? Ik heb een collega gehad bij de organisatie waar ik als laatste heb gewerkt, die had zich vanaf het beginniveau tot bijna het hoogste niveau ontzettend snel opgewerkt, er was niemand in die organisatie, het was enorm groot, die zo snel van een juniorpositie naar de meest seniorpositie gekomen. De reden was eenvoudig, ze had een enorm goed netwerk. Iedereen kende haar, zij kende iedereen. Iedereen wist wat zij deed in de organisatie en zij wist wat iedereen deed in de organisatie. Dankzij netwerken gaan mensen jou zien, mensen gaan met jou praten in een sociale omgeving, dan ben je meer ontspannen, kan je over andere dingen praten, over het weer of over sport. Of over het project waar je op dat moment aan werkt.

De reden waarom dat belangrijk is, is omdat de mensen met wie jij werkt jou zullen zien en opmerken. De volgende keer dat er een hele gave opdracht komt, denken ze, hé die Marlie zag ik van de week nog. Laat ik haar vragen of ze de opdracht aanpakt. Dat is waardoor je eerder wordt opgemerkt en gezien wordt en eerder gewaardeerd wordt voor wat je doet. Dus ook al is het ’s avonds of tijdens je parttime dag dan zou ik je toch uit willen nodigen om naar een netwerkbijeenkomst te gaan omdat het je gewoon heel veel oplevert. Als dat betekent dat je dingen om moet gooien, denk dan aan tip nummer 2, zorg dan dat je op een ander moment tijd terugneemt zodat je niet in de knel komt met je work life balance.

Heel veel succes met het bewaken van jouw work life balance. Als je hier nog een vraag over hebt of meer hierover wilt weten, stuur me een mailtje via yvonne@thehappyatworkagency.nl. Mijn idee is om vaker van deze tips met jullie te delen over relevante issues op het werk tijdens een Facebook LIVE. ik ga heel graag in op de dingen waar jullie mee zitten. Houd onze Facebookpagina in de gaten. 

Deze blog is geschreven door Yvonne

 

Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt inzetten in werk dat je raakt. We volgen de wegwijzers volgens het 9 stappen plan van Happy at Work, maar jij bepaalt de route! Ga je mee op reis? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

ONZE TRAJECTEN

Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen in het Online Loopbaantraject of met iintensieve persoonlijke coaching door een van de loopbaancoaches. Wil je samen met een van de loopbaancoaches jouw Personal Brand Statement en/of CV en LinkedIn profiel schrijven? Kies dan voor de Personal Branding sessie.
Hoe kunnen we jou helpen?

Meer blogs

Kansdenkers helpen je organisatie te ontwikkelen!

Kansdenkers zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je organisatie! Maar hoe weet je deze groep mensen nou te boeien aan je organisatie? Via dit blog vraag ik aandacht voor loopbaanontwikkeling binnen organisaties, zodat medewerkers zich meer verbonden en geboeid voelen bij hun werk.

Binden en Boeien is Back !

Wat kun je nog meer doen om ervoor te zorgen dat je je medewerkers aan je organisatie weet te binden en te boeien? Met deze blog beoog ik je organisatie te prikkelen om eens na t denken wat je hier zoals in doet en waar er mogelijk nog wat valt te verbeteren.

Hoe jij in 7 stappen sneller promotie maakt

Wil jij vooruit komen in de organisatie waarin je werkt? Je hoeft niet van baan te wisselen om hogerop te raken, je doet dat sneller in jouw huidige organisatie. Wil je weten hoe? Lees dit blog en volg deze 7 stappen en ga voor de promotie die jij verdient.

4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af? In dit blog vind je 4 eenvoudig toepasbare tips zodat jij makkelijk zichtbaar wordt om wie je echt bent.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media posts?

Wat je eenmaal op internet hebt gezet, blijft altijd zichtbaar. Hoe zorg je nu dat social media voor je werkt en niet tegen je werkt? In dit blog ontvang je 7 tips wat je kunt doen om te zorgen dat jouw social media profielen juist vóór jou werken.