Weg met je oude cv: maak een Personal Branding cv!

Weg met je oude cv: maak een Personal Branding cv!

Een Curriculum Vitae schrijven is geen eenvoudige klus, zo blijkt dagelijks in onze praktijk. Want wat moet er nu wel en niet in? Wat waren ook alweer “de regels”? En wat vinden recruiters eigenlijk van een creatief CV? Wat heb ik ook alweer allemaal gedaan? En djeez… wat moet ik er eigenlijk allemaal in zetten? En zo blijven veel van onze klanten staren naar de knipperende cursor op hun scherm…

Er verandert continu veel op de arbeidsmarkt. Het CV is niet meer wat het geweest is, of zoals het was toen ik in 2009 op zoek was naar een nieuwe job. Dus stop met je hersens breken over de “regels”. Laat alles wat je dacht te weten en moeten los en begin opnieuw. Doe het meteen goed. Maak een Personal Branding CV! Hoe je dat doet, deel ik in dit blog door je uit te leggen wat in mijn mening het verschil is tussen een CV oude stijl en een Personal Branding CV waarmee je je gewenste baan of opdracht kunt binnen halen!

Het oude CV laat je werkervaring zien, een Personal Branding CV laat JOU zien

Dit verschil lijkt klein, maar is levensgroot. Het enige doel van jouw CV is dat mensen geprikkeld worden om je uit te nodigen. Je wilt geen inwisselbaar CV neerleggen. Je wilt een CV neerleggen wat onmiskenbaar bij jou hoort. In de praktijk blijkt dat echt niet eenvoudig. Dat zal ik ook meteen toegeven. Het helpt als je bewust kiest voor je eigen woorden. Dus laat wollige containerbegrippen weg en vertel maar gewoon wat je gedaan hebt. Hoe helderder, hoe makkelijker de recruiter jou “aan het werk kan zien”. Want dát is wat hij wil.

Hij wil een beeld krijgen bij wie je bent, wat je doet, hoe je dat doet en met welk resultaat. Hoe levendiger en beeldender jij vertelt, hoe duidelijker dit beeld voor de recruiter wordt. Als je jouw eigen woorden slim combineert met key words of relevante termen uit de vacaturetekst of je vakgebied, zorg je voor een goede aansluiting op het gewenste profiel, maar laat je toch duidelijk jezelf zien.

Het oude CV vertelt de lezer wat je gedaan hebt, een Personal Branding CV vertelt wat je kunt komen brengen

Het klinkt logisch om bij het schrijven op te sommen wat je gedaan hebt in eerdere banen. Toch is dat naar mijn idee niet wat je moet doen! In je werkervaring liggen waardevolle “bewijzen” verscholen waarmee je kunt duidelijk maken waarom je geknipt bent voor de functie waarop je reageert. Kijk op die manier naar je ervaring!

  • Wat moet je doen in de functie die je ambieert?
  • Hoe blijkt uit wat je in eerdere functies gedaan hebt, dat je dit voor elkaar krijgt?

Schrijf dus vooral relevante werkervaring op en leg daarin de link naar hoe die bijdraagt aan de taak die er voor je ligt bij je (hopelijk) nieuwe werkgever. Dit betekent ook dat je zelf mag kiezen hoe je jouw eerdere baan noemt en omschrijft.

Dat klinkt voor mij heel logisch, maar ik merk dat veel mensen hiervan opkijken. Daarom zeg ik het graag nog eens: je hoeft NIET de functienaam te gebruiken die officieel in je contract staat. Kies een functietitel die zo goed mogelijk dekt wat je daadwerkelijk gedaan hebt! Ik werkte een aantal jaren als senior manager, terwijl in mijn functie omschrijving de rol stond in meer detail stond omschreven als ‘Culture Change Specialist’. Dat was wat ik deed én ook wilde doen. En wat denk je dat ik voor deze baan op mijn CV gezet heb? Juist ja. En zo mag jij het ook doen. Sterker nog toen ik op LinkedIn, mijn digitale CV, mijn functietitel veranderde van Senior Manager in Culture Change Specialist, kreeg ik direct meerdere telefoontjes van recruiters.

Het oude CV voldoet aan de “regels”, een Personal Branding CV valt op door eigenheid

Leg je CV voor aan 10 mensen en je krijgt 10 meningen. Recruiters zijn net mensen. Vaak zie ik werkzoekenden worstelen met wat dan “de beste versie” van een CV is. Dat antwoord is heel simpel: de versie die het best bij jou past! Kies je lay-out, foto, lettertype, stijl en kleuren op basis van wie jij bent. Verdiep je in de kleurenleer om te kijken welke kleur het beste overbrengt waar jij voor staat. Zo lang je zorgt dat je CV goed lees- en scanbaar blijft, kun je hem zo vormgeven als je wilt. Wat niet werkt is een hip en creatief CV gebruiken omdat je denkt dat dat tegenwoordig de standaard is, terwijl het niet bij jou, je vakgebied of de functie past. Dus kies voor een stijl die jouw persoonlijkheid weergeeft. Dan wordt het óf enorm gewaardeerd en vindt de recruiter het geweldig, óf hij vindt het helemaal niks. En dat is precies wat je wilt. Je wilt tenslotte terecht komen op een plek die bij je past, toch?

Het oude CV geeft veel informatie, een Personal Branding CV geeft de relevante informatie voor de functie

Veel CV’s beginnen nog met het lijstje naam, adres, woonplaats, rijbewijs, nationaliteit, burgerlijke staat etc. Skip dit lijstje! Het neemt zó ruim een kwart van je pagina in terwijl het meestal geen relevante informatie is voor de functie waarop je reageert. Plek die je kwijt bent en juist hard nodig hebt om te laten zien wat je te bieden hebt!

Maak een header of footer met je contactgegevens en gebruik het eerste deel van de pagina voor een persoonlijk profiel. Hierin laat je zien wat jouw persoonlijke talenten zijn en hoe je die inzet en met welk resultaat. Zorg verder dat je hele CV een duidelijke rode draad laat zien. Alles wat je over jezelf zegt moet in relatie staan tot de baan die je ambieert. Neem de lezer mee in je ervaring, kennis, kunde en persoonlijkheid. Op zo’n manier dat hij een duidelijk profiel en beeld van je krijgt, dat past binnen het profiel dat hij zoekt. Als je voor dat laatste de inhoud van je CV erg moet omgooien of aanvullen, kun je je afvragen of je wel solliciteert op een functie die voldoende bij je past…

Worstel je na het lezen van dit blog nog met het vertalen van jouw kwaliteiten in een geweldig CV? Dan helpen we je graag! Ik vind niets leukers dan zorgen dat jij al jouw unieke talenten en gaven op een mooie manier laat zien en goed verwoord in een CV. In een CV sessie van 3 uur gaan we samen aan de slag en het resultaat is een CV dat staat. Staat voor wie jij bent, jouw ambities en welke waarde jij brengt voor deze functie. Interesse? Klik hier en lees meer over wat dit jou brengt.

Om nieuw werk te vinden dat echt bij jou past zijn 3 dingen nodig: inzicht in je kwaliteiten, wensen en mogelijkheden, een positieve mindset die je energie en zelfvertrouwen geeft, en actie! Ons team van loopbaancoaches helpt je om jouw unieke talenten en je wensen te benoemen en te vertalen naar een volgende loopbaanstap. De huidige arbeidsmarkt vraagt van jou dat je glashelder kunt maken wat je te bieden hebt en anderen overtuigt van jouw waarde. Ben jij eraan toe weer met plezier te werken? We helpen je graag! Kijk hier hoe je aan de slag kunt!

Deze blog is geschreven door Yvonne

 

Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt inzetten in werk dat je raakt. We volgen de wegwijzers volgens het 9 stappen plan van Happy at Work, maar jij bepaalt de route! Ga je mee op reis? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

ONZE TRAJECTEN

Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen in het Online Loopbaantraject of met iintensieve persoonlijke coaching door een van de loopbaancoaches. Wil je samen met een van de loopbaancoaches jouw Personal Brand Statement en/of CV en LinkedIn profiel schrijven? Kies dan voor de Personal Branding sessie.
Hoe kunnen we jou helpen?

Meer blogs

Kansdenkers helpen je organisatie te ontwikkelen!

Kansdenkers zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je organisatie! Maar hoe weet je deze groep mensen nou te boeien aan je organisatie? Via dit blog vraag ik aandacht voor loopbaanontwikkeling binnen organisaties, zodat medewerkers zich meer verbonden en geboeid voelen bij hun werk.

Binden en Boeien is Back !

Wat kun je nog meer doen om ervoor te zorgen dat je je medewerkers aan je organisatie weet te binden en te boeien? Met deze blog beoog ik je organisatie te prikkelen om eens na t denken wat je hier zoals in doet en waar er mogelijk nog wat valt te verbeteren.

Hoe jij in 7 stappen sneller promotie maakt

Wil jij vooruit komen in de organisatie waarin je werkt? Je hoeft niet van baan te wisselen om hogerop te raken, je doet dat sneller in jouw huidige organisatie. Wil je weten hoe? Lees dit blog en volg deze 7 stappen en ga voor de promotie die jij verdient.

4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af? In dit blog vind je 4 eenvoudig toepasbare tips zodat jij makkelijk zichtbaar wordt om wie je echt bent.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media posts?

Wat je eenmaal op internet hebt gezet, blijft altijd zichtbaar. Hoe zorg je nu dat social media voor je werkt en niet tegen je werkt? In dit blog ontvang je 7 tips wat je kunt doen om te zorgen dat jouw social media profielen juist vóór jou werken.