4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

Personal Branding is wat mij betreft onmisbaar in deze tijd. Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af?

 

  1. Benoem je jouw werkelijke talenten?

Talent: het is de basis van jouw Personal Brand. Maar helaas hebben we nogal wat misverstanden over wat talent wel en niet is. Dat het iets enorm bijzonders moet zijn bijvoorbeeld. En uniek, zodat het je onderscheidt van anderen. Dat is allemaal waar, maar overdrijf niet! Als je alleen die talenten zou opschrijven waarvan je denkt dat ze echt uniek en bijzonder zijn, lukt het de meesten van ons niet om iets op papier te krijgen. We zijn niet allemaal een Floortje Dessing of Armin van Buuren. Kijk naar jouw eigen palet van vaardigheden en talenten. Welke springen er binnen jouw eigen pakket voor jou écht uit? Waar krijg je de meeste energie van? Waar wil je om gezien worden? Dát zijn jouw talenten. Er zijn altijd mensen die deze talenten ook hebben, maar er zijn minstens zoveel mensen die ze níet hebben. En bovendien zet niemand datzelfde pakketje van talenten op exact dezelfde manier in als jij doet. Dat maakt je per definitie uniek. Laat jouw werkelijke talenten de basis zijn van je Personal Brand.

 

  1. Maak je concreet wat je kunt bijdragen?

Je werkelijke talenten als basis van je Personal Brand nemen is een goed begin. Maar wie alleen zijn talenten benoemt laat iets liggen. Wat je potentiële werkgever, leidinggevende of klanten willen weten is: hoe zet jij jouw specifieke talenten in om iets voor elkaar te krijgen waar zij iets aan hebben? Maak concreet welke resultaten jij oplevert door je talenten optimaal te benutten. Dan gaan je talenten leven en praat je over je toegevoegde waarde: de manier waarop je jouw talenten vertaalt naar een waardevolle bijdrage. Niemand is op zoek naar een getalenteerd persoon zonder reden. Er is altijd een klus die geklaard moet worden, een probleem dat moet worden opgelost. Laat zien hoe jij jouw talenten te gelde maakt en met welk resultaat voor je (nieuwe) werkgever of klant.

 

  1. Ben je helder over waar en voor wie je jouw talenten het best kunt inzetten?

We leven in een tijd die vraagt om realisme. Toch ben ik zeker ook niet van mening dat je moet zoeken naar kansen die puur gebaseerd zijn op de vraag in de markt en het aanbod aan vacatures of opdrachten. Waar ik in geloof is dat je uitgaat van jouw ideale werkplek of klant. Daarmee bedoel ik: wáár en voor wie kun jij met jouw talenten en toegevoegde waarde het beste tot je recht komen? Maak dat helder voor jezelf en communiceer er duidelijk over. Zo zorg je dat organisaties of opdrachtgevers je sneller kunnen plaatsen en kunnen zien of jij degene bent die ze zoeken.

 

  1. Heb je een persoonlijke en heldere pitch die blijft hangen?

Je hebt vast al eens gehoord over de elevator pitch. Het idee is dat je in korte tijd iemand die je niet kent kunt duidelijk maken wat je te bieden hebt. In je elevator pitch vertel je persoonlijk en overtuigend over de bovenstaande 3 punten. Maar pas op dat het geen hol en weinig concreet verhaal wordt vol containerbegrippen! Is jouw pitch persoonlijk? Laat je daarin zien wie jij bent? Gaan je ogen glimmen als je hem vertelt? Gelóven mensen wat je zegt? Een pitch is in mijn ogen niet meer dan een slecht trucje wanneer je hem niet vol overtuiging, met zelfvertrouwen en een twinkeling in je ogen kunt vertellen.

 

Wil je aan de slag met jouw Personal Brand Statement? Volg dan nu de raining op 22 mei. In deze training gaan we aan de slag met jouw persoonlijke brand statement. Welke oplossing bied jij voor welk probleem? Je hoort er alles over in de “Maak een onvergetelijk LinkedIn profiel” training, waarbij je niet alleen jouw personal brand statement schrijft, maar deze direct invoert op LinkedIn. Het is een hands-on training, zodat je direct real life aan de slag kunt. Hier meld jij je aan.

 

Deze blog is geschreven door Yvonne

 

Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt inzetten in werk dat je raakt. We volgen de wegwijzers volgens het 9 stappen plan van Happy at Work, maar jij bepaalt de route! Ga je mee op reis? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

ONZE TRAJECTEN

Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen in het Online Loopbaantraject of met iintensieve persoonlijke coaching door een van de loopbaancoaches. Wil je samen met een van de loopbaancoaches jouw Personal Brand Statement en/of CV en LinkedIn profiel schrijven? Kies dan voor de Personal Branding sessie.
Hoe kunnen we jou helpen?

Meer blogs

Kansdenkers helpen je organisatie te ontwikkelen!

Kansdenkers zijn belangrijk voor de ontwikkeling van je organisatie! Maar hoe weet je deze groep mensen nou te boeien aan je organisatie? Via dit blog vraag ik aandacht voor loopbaanontwikkeling binnen organisaties, zodat medewerkers zich meer verbonden en geboeid voelen bij hun werk.

Binden en Boeien is Back !

Wat kun je nog meer doen om ervoor te zorgen dat je je medewerkers aan je organisatie weet te binden en te boeien? Met deze blog beoog ik je organisatie te prikkelen om eens na t denken wat je hier zoals in doet en waar er mogelijk nog wat valt te verbeteren.

Hoe jij in 7 stappen sneller promotie maakt

Wil jij vooruit komen in de organisatie waarin je werkt? Je hoeft niet van baan te wisselen om hogerop te raken, je doet dat sneller in jouw huidige organisatie. Wil je weten hoe? Lees dit blog en volg deze 7 stappen en ga voor de promotie die jij verdient.

4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af? In dit blog vind je 4 eenvoudig toepasbare tips zodat jij makkelijk zichtbaar wordt om wie je echt bent.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media posts?

Wat je eenmaal op internet hebt gezet, blijft altijd zichtbaar. Hoe zorg je nu dat social media voor je werkt en niet tegen je werkt? In dit blog ontvang je 7 tips wat je kunt doen om te zorgen dat jouw social media profielen juist vóór jou werken.