4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

Personal Branding is wat mij betreft onmisbaar in deze tijd. Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af?

 

  1. Benoem je jouw werkelijke talenten?

Talent: het is de basis van jouw Personal Brand. Maar helaas hebben we nogal wat misverstanden over wat talent wel en niet is. Dat het iets enorm bijzonders moet zijn bijvoorbeeld. En uniek, zodat het je onderscheidt van anderen. Dat is allemaal waar, maar overdrijf niet! Als je alleen die talenten zou opschrijven waarvan je denkt dat ze echt uniek en bijzonder zijn, lukt het de meesten van ons niet om iets op papier te krijgen. We zijn niet allemaal een Floortje Dessing of Armin van Buuren. Kijk naar jouw eigen palet van vaardigheden en talenten. Welke springen er binnen jouw eigen pakket voor jou écht uit? Waar krijg je de meeste energie van? Waar wil je om gezien worden? Dát zijn jouw talenten. Er zijn altijd mensen die deze talenten ook hebben, maar er zijn minstens zoveel mensen die ze níet hebben. En bovendien zet niemand datzelfde pakketje van talenten op exact dezelfde manier in als jij doet. Dat maakt je per definitie uniek. Laat jouw werkelijke talenten de basis zijn van je Personal Brand.

 

  1. Maak je concreet wat je kunt bijdragen?

Je werkelijke talenten als basis van je Personal Brand nemen is een goed begin. Maar wie alleen zijn talenten benoemt laat iets liggen. Wat je potentiële werkgever, leidinggevende of klanten willen weten is: hoe zet jij jouw specifieke talenten in om iets voor elkaar te krijgen waar zij iets aan hebben? Maak concreet welke resultaten jij oplevert door je talenten optimaal te benutten. Dan gaan je talenten leven en praat je over je toegevoegde waarde: de manier waarop je jouw talenten vertaalt naar een waardevolle bijdrage. Niemand is op zoek naar een getalenteerd persoon zonder reden. Er is altijd een klus die geklaard moet worden, een probleem dat moet worden opgelost. Laat zien hoe jij jouw talenten te gelde maakt en met welk resultaat voor je (nieuwe) werkgever of klant.

 

  1. Ben je helder over waar en voor wie je jouw talenten het best kunt inzetten?

We leven in een tijd die vraagt om realisme. Toch ben ik zeker ook niet van mening dat je moet zoeken naar kansen die puur gebaseerd zijn op de vraag in de markt en het aanbod aan vacatures of opdrachten. Waar ik in geloof is dat je uitgaat van jouw ideale werkplek of klant. Daarmee bedoel ik: wáár en voor wie kun jij met jouw talenten en toegevoegde waarde het beste tot je recht komen? Maak dat helder voor jezelf en communiceer er duidelijk over. Zo zorg je dat organisaties of opdrachtgevers je sneller kunnen plaatsen en kunnen zien of jij degene bent die ze zoeken.

 

  1. Heb je een persoonlijke en heldere pitch die blijft hangen?

Je hebt vast al eens gehoord over de elevator pitch. Het idee is dat je in korte tijd iemand die je niet kent kunt duidelijk maken wat je te bieden hebt. In je elevator pitch vertel je persoonlijk en overtuigend over de bovenstaande 3 punten. Maar pas op dat het geen hol en weinig concreet verhaal wordt vol containerbegrippen! Is jouw pitch persoonlijk? Laat je daarin zien wie jij bent? Gaan je ogen glimmen als je hem vertelt? Gelóven mensen wat je zegt? Een pitch is in mijn ogen niet meer dan een slecht trucje wanneer je hem niet vol overtuiging, met zelfvertrouwen en een twinkeling in je ogen kunt vertellen.

 

Wil je aan de slag met jouw Personal Brand? Maak dan nu een afspraak voor jouw Personal Branding sessie. In drie uur benoemen we jouw talenten en toegevoegde waarde en zetten we jouw persoonlijke pitch op papier. Deze kun je dan direct gebruiken op je CV, LinkedIn en social media profielen, website en in je netwerkactiviteiten!

 

Liever eerst alleen aan de slag met jouw LinkedIn profiel? Schrijf je dan in voor de online training op 1 februari, en zorg in 1.5 uur dat jouw personal brand juist wordt weer gegeven op LinkedIn. Je gaat niet alleen direct aan de slag om jouw Personal Brand weer te geven op LinkedIn, je schrijft ook nog eens jouw eigen elavator pitch. Zo wordt jij eerder gevonden door jouw toekomstige werkgever of klant. Schrijf je nu hier in.

 

Deze blog is geschreven door Yvonne

 

Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt inzetten in werk dat je raakt. We volgen de wegwijzers volgens het 9 stappen plan van Happy at Work, maar jij bepaalt de route! Ga je mee op reis? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

ONZE TRAJECTEN

Onze trajecten brengen je in 9 stappen naar werk dat bij je past. Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen, met online begeleiding of intensieve persoonlijke coaching.
Welke vorm past bij jou?

Laat van je horen!

Laat een reactie achter

Meer blogs

Hoe jij in 7 stappen sneller promotie maakt

Wil jij vooruit komen in de organisatie waarin je werkt? Je hoeft niet van baan te wisselen om hogerop te raken, je doet dat sneller in jouw huidige organisatie. Wil je weten hoe? Lees dit blog en volg deze 7 stappen en ga voor de promotie die jij verdient.

4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af? In dit blog vind je 4 eenvoudig toepasbare tips zodat jij makkelijk zichtbaar wordt om wie je echt bent.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media posts?

Wat je eenmaal op internet hebt gezet, blijft altijd zichtbaar. Hoe zorg je nu dat social media voor je werkt en niet tegen je werkt? In dit blog ontvang je 7 tips wat je kunt doen om te zorgen dat jouw social media profielen juist vóór jou werken.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media profielen?

Veel recruiters bekijken jouw social media profielen en gedrag voordat ze jou uitnodigen voor een sollicitatie gesprek. Wat laat jij online zien? In dit blog lees je hier meer over én lees je hoe jij social media kunt inzetten voor jou.

Wat zou jij proberen te bereiken, als je wist dat je niet kon falen?

Een nieuw jaar ligt als een onbeschreven boek op je te wachten. In dit blog beschrijf ik twee belangrijke hulpmiddelen die jou helpen om niet alleen jouw eigen boek te beschrijven maar om er een bestseller van te maken.