Nee, geef nou toch eens gas!

Nee, geef nou toch eens gas!

Ik heb verschrikkelijke haast

Ken je dat? Je bent laat en je hebt haast. Een belangrijke afspraak wacht op jou, op je werk.
Net als je in de auto zit, en je de contactsleutel omdraait hoor je dat er 10 kilometer file staat, op een stuk snelweg waar jij eigenlijk nú al zou moeten rijden. Je draait de weg op en geeft onnodig veel gas, je gaat het gewoon halen, denk je. Net als je de bocht om suist, gaat het benzine lampje branden! Ook dat nog.. weer geef je wat extra gas, en vol ongeduld sta je te wachten voor het rode stoplicht.. go go go..

Je voelt de zenuwen in je buik toenemen. Als je bijna bij het stoplicht bent, springt het weer op oranje. En de man voor je remt. Nog net kun jij ook vol op de rem trappen en je smoort een vloek. Jouw stresslevels nemen toe. De hele weg, blijf jij je druk maken: over alle slome mensen op de weg, de links rijders die eigenlijk rechts moeten rijden, de traject controle.. en eigenlijk neemt de stress alleen maar toe. Als je op kantoor bent, spring je helemaal gefrustreerd de auto uit. En hoewel je op tijd bent, zit je alles behalve relaxed in die belangrijke vergadering. En de stress schiet verder omhoog en je baalt. 

Komt je dat bekend voor?
Gebeurt jou dat ook wel eens dat jij stress krijgt door een situatie waarin jij verkeert?
Een situatie, zoals hierboven beschreven, waarover jij in feite geen controle hebt?

Want jij kunt niets doen aan de file, noch aan de auto bestuurder voor jou die besluit te wachten voor het oranje licht of aan alle andere mede weg gebruikers onderweg. Zou jij dat ook graag anders willen doen? En je bij voorkeur niet druk maken, in het bijzonder je niet druk maken over de zaken waar je geen invloed op hebt, en die je niet kunt veranderen? Makkelijker gezegd dan gedaan misschien want hoe doe je dat?

Een heel fijn hulpmiddel hierbij, vind ik, is het model van Stephen Covey. Hij is de auteur van het geweldige management boek: ‘de 7 eigenschappen van effectief leiderschap’.

De cirkel van invloed: focus je op de dingen die jij kunt veranderen

In dit boek behandelt Covey ook het model: ‘de cirkel van invloed’. Dit model omschrijft hoe je jouw wereld kunt opdelen in zaken waarover jij invloed hebt (de cirkel van invloed) en die waarover jij geen invloed hebt (de cirkel van betrokkenheid), maar die jou wel beïnvloeden. De uitleg van het model is als volgt: jij kunt iets veranderen aan de zaken waar jij invloed over hebt (op tijd weg gaan van huis en voldoende benzine hebben in de tank van jouw auto bijvoorbeeld) De andere dingen, waar jij geen invloed op hebt, zijn er wel en beïnvloeden jou waarschijnlijk ook, maar jij kunt daar zelf niets aan doen. Ze zijn buiten jouw beïnvloedingssfeer (denk aan: de file van 10 kilometer, de medeweggebruikers en de automobilist die net voor jou remt voor oranje). Het idee van Covey is simpel: focus je op die dingen die jij kunt beïnvloeden. Alle andere zaken die niet in jouw cirkel van invloed vallen, daar richt jij je niet op.

Richt jouw energie op zaken die je vooruit kunt helpen

Met andere woorden: door te focussen op wat jij kunt beïnvloeden, richt jij jouw energie op zaken die je vooruit kunt helpen. En zo help jij jouzelf dan ook vooruit. Met andere zaken, buiten jouw beïnvloedingssfeer, ben je minder bezig en focus je zeker jouw aandacht niet op.

Om het concreet te maken, in het eerdere voorbeeld: Je kunt je enorm opwinden over de file en over alle trage mede weggebruikers maar jij kunt dat zélf niet veranderen. Dus in plaats van je op te winden, kun je het beter van je af laten glijden, of proberen naast je neer te leggen. De dingen die je wel kunt beïnvloeden daar kun je ook mee aan de slag. En als je dan toch in de file staat, kun je oplossingen bedenken voor de punten waar je wel invloed in hebt: bijvoorbeeld je wekker 30 minuten eerder zetten, zodat jij je niet zo hoeft te haasten. Of een systeem bedenken waardoor jij er eerder aan herinnert wordt om te gaan tanken.

Vraag je af: is dit iets wat ik zélf kan beïnvloeden?

Het punt is dat we ons vaak niet eens bewust zijn dat we ons druk maken over zaken buiten onze cirkel van invloed. Daarom nodig ik je uit om bij jouw eerstvolgende stressmoment jezelf af te vragen: is dit iets wat ik zélf kan beïnvloeden? Zo ja, wat ga ik hieraan doen? Of is dit iets waar ik zelf niets aan kan veranderen, dan ga ik het proberen om van me af te laten glijden. Dat laatste is niet altijd makkelijk, en tips om daar mee om te gaan, geef ik je graag in een ander blog.

Maak deze praktische opdracht

Als er bij jou op dit moment zaken spelen waar jij je druk over maakt, waar je stress van krijgt of die je gewoon vervelend vindt – dan nodig ik je uit om deze oefening te bekijken. In slechts een paar minuten krijg jij inzicht of dit iets is waar je nu mee aan de slag kunt gaan, of iets wat je beter kunt los laten.Als je nog vragen hebt, of bijvoorbeeld wilt weten wat je eraan kunt doen om zaken van jouw cirkel van betrokkenheid in jouw cirkel van invloed te krijgen, mail me dan op: yvonne@thehappyatworkagency.nl Ik hoor heel graag van jou!

Deze blog is geschreven door Yvonne

 

Ik help je graag bij het uitvinden welke baan jou nou echt happy maakt zodat je klaar bent voor de volgende stap of sprong. Samen ontdekken en werken aan jouw sterke punten en talenten, zodat je die kunt inzetten in werk dat je raakt. We volgen de wegwijzers volgens het 9 stappen plan van Happy at Work, maar jij bepaalt de route! Ga je mee op reis? Ik kijk ernaar uit om je te ontmoeten!

ONZE TRAJECTEN

Onze trajecten brengen je in 9 stappen naar werk dat bij je past. Je kunt ervoor kiezen ons 9 stappenplan zelfstandig te doorlopen, met online begeleiding of intensieve persoonlijke coaching.
Welke vorm past bij jou?

Laat van je horen!

Laat een reactie achter

Meer blogs

Hoe jij in 7 stappen sneller promotie maakt

Wil jij vooruit komen in de organisatie waarin je werkt? Je hoeft niet van baan te wisselen om hogerop te raken, je doet dat sneller in jouw huidige organisatie. Wil je weten hoe? Lees dit blog en volg deze 7 stappen en ga voor de promotie die jij verdient.

4 checkpunten voor een sterk Personal Brand

Hoe sterk is jouw Personal Brand? Vink jij deze vier checkpunten af? In dit blog vind je 4 eenvoudig toepasbare tips zodat jij makkelijk zichtbaar wordt om wie je echt bent.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media posts?

Wat je eenmaal op internet hebt gezet, blijft altijd zichtbaar. Hoe zorg je nu dat social media voor je werkt en niet tegen je werkt? In dit blog ontvang je 7 tips wat je kunt doen om te zorgen dat jouw social media profielen juist vóór jou werken.

Welk beeld krijgt een recruiter van jou door je social media profielen?

Veel recruiters bekijken jouw social media profielen en gedrag voordat ze jou uitnodigen voor een sollicitatie gesprek. Wat laat jij online zien? In dit blog lees je hier meer over én lees je hoe jij social media kunt inzetten voor jou.

Wat zou jij proberen te bereiken, als je wist dat je niet kon falen?

Een nieuw jaar ligt als een onbeschreven boek op je te wachten. In dit blog beschrijf ik twee belangrijke hulpmiddelen die jou helpen om niet alleen jouw eigen boek te beschrijven maar om er een bestseller van te maken.